Mytomani

Undertecknad har ganska ofta blivit anklagad för mytomani. Personligen anser jag att jag inte är mytoman. Jag tar förvisso gärna till överdrifter, men de är så rejäla att jag faktiskt varit övertygad om att åhörarna inser att det är överdrifter. Tyvärr är det inte alltid så.

Sen hittar jag även på helt absurda fantasihistorier, men även där så har jag alltid varit tydlig med om att mina historier bara är trams om än icke rena lögner. Det finns nästan alltid ett uns av sanning i dem, trots att de är extremt tramsiga.

Dock har jag en före detta kollega och gammal kamrat, som hade en klasskamrat i gymnasiet som tydligen var grov mytoman.

Det sorgliga med mytomanen, var att han faktiskt inte brydde sig om att han blev avslöjad. Min kompis var med i ett musikband och sökte efter en gitarrist. Självklart så anmäler sig mytomanen, som vi hädanefter kallar för Erik, inte för att han heter så utan helt enkelt för att de blir enklare så, till att provspela i bandet.

Nåja Erik dyker upp på sin provspelning och det visar sig att han aldrig ens hållit i en gitarr. Än mindre kan han ens slå ett enkelt ackord.

  • ”Men Erik du sa ju att du kunde spela gitarr”, sa min kompis.
  • ”Nä jag är nog bättre på trummor”, sa Erik (eller vad fan han heter).

Nja han fick väl provspela på trummor också och det gick ju inte heller något vidare. Då sa Erik att hans instrument faktiskt var saxofon, men då slängde bandmedlemmarna ut honom.

Efter att jag fick höra denna historia, så har jag haft ett antal mardrömmar där jag tvingas upp i kompisens band för att spela gitarr eller trummor. Jag har ju inga musikaliska kunskaper över huvud taget. I de minst grymma mardrömmarna så får jag spela på ståbas eller kontrabas som det förmodligen heter, och min kompis säger ”Men det är bara att slå ett plink på en sträng när du tycker det är lämpligt”. Tack och lov har denna mardröm aldrig besannats.

Hälsar Ingi , Thelonius Monk, Stan Getz och Red Mitchell.

Kommentera

