Östermalm

Det var efter en firmafest som undertecknad råkade sätta sig på fel tunnelbanelinje. Det var väl inte så jättesent, typ 23:00 på kvällen. Problemet var dock att jag han komma så långt som till Karlaplan eller Stadium, eller var fasiken det var innan jag hoppade av tåget. Och ett ännu större problem var att när jag hoppar av tåget så är stationen helt tom och nästa tåg in mot centralen går först om 35 minuter.

Nåja, tänker undertecknad. Jag kan väl lyssna på min ljudbok och surfa på min telefon, tills jag upptäcker att telefonen inte fungerar på denna tunnelbanestation. Jaja jag kan väl rulla på tummarna och sjunga ekivoka visor eftersom jag ju ändå är helt ensam här.

Nu visade det sig att jag inte var så helt ensam. Efter några minuter kom ett antal spöken fram och försökte skrämma mig. Men eftersom jag inte är rädd för spöken, utan snarare rädd för russin, så gav jag fasiken i dem. Däremot några minuter senare så kröp ett antal zombier fram, och som ni alla vet när en zombie biter en i knävecket så har man en jäkla klåda i minst en månad. Ja zombie-bett gör rätt ont.

Så undertecknad springer upp till T-bane spärren för att be spärrvakten om råd och hjälp. Tror ni att det fanns någon spärrvakt där? Icke sa Nicke. Helt tomt.

Undertecknad springer ut från T-bane stationen och tänker, nåja jag befinner mig ju åtminstone någorlunda centralt. Det måste ju finnas människor och taxi här utanför. Det gjorde det inte! Utanför var det helt öde. Inte en människa, inte en taxi. De enda som fanns där var jag och de zombier som jagat mig från tunnelbanan. Det var släckt i varenda fönster förutom ett. Jag sprang fram till porten där fönstret var och bankade allt vad jag orkade, men det enda det resulterade i var att jag fick en spann smutsvatten hällt över mig och ett skrik om att de skulle ringa polisen. Numera vet jag ju att polisen inte vågar åka in till Östermalm efter klockan 20:00.

Jag sprang för mitt liv och lyckades till slut komma ner till Strandvägen, väl där så sprang jag västerut och lyckade springa genom Gamla Stan tills jag äntligen hamnade på Söder och dit vågade inte zombierna följa mig.

Så mitt råd är: Åk inte till Östermalm efter 20:00 om du inte har ett träsktroll, ett kontorstroll, en katt som heter Scratch samt en Öfverste beväpnad med ett hagelgevär om du inte vill bli uppäten av zombier. För det finns inte en enda människa ute på Östermalm efter denna tid.

Hälsar vi som är rädda för Östermalm.

Kommentera

