50 miljoner

Den här historien handlar om hur en rejält korkad VD lyckades sjabbla bort en order på 50+ miljoner enbart pga att han totalt vägrade lyssna på sin eventuellt blivande kund, sina medarbetare, samt bortse från sina fördomar.

Vi hade en besättning på besök från Saudi-Arabien, bestående av höga tjänstemän och höga officerare med en överste som högsta figur. Allt gick bra fram till lunch, då vi skulle äta en tre-rätters på en herrgård i södra Stockholmsområdet.

Förståndigt nog hade VD sagt att vi dricker alkoholfritt med tanke på religionen. Vad han dock inte insåg är att många från dessa alkoholrestriktiva områden gärna tar sig ett glas när de väl kommer utomlands. Nåväl vi åt gott och drack mineralvatten därtill, men jag märkte att översten inte var helt nöjd, och jag misstänkte att det var pga dryckesvalet.

När vi väl kommer till att beställa efterrätten, så frågar översten om det finns efterrätter med alkohol i. ”Nejnejnej” säger vår VD ”No alcohol”. Detta upprepas minst tre gånger där översten försöker fråga servitören om det finns efterrätter med alkohol i, varvid vår VD varje gång avbryter honom med ”Nejnejnej No alcohol”, och jag ser överstens irritation stiga allt mer.

”Göran, han vill faktiskt HA alkohol”, säger jag lite försynt, ity jag vet att man absolut inte ska säga emot denna VD. ”Nejnejnej” säger VD. ”Han vill bara förvissa sig om att han inte får i sig alkohol, han är ju muslim!”

Den Saudiarabiska översten var sur resten av dagen och det blev ingen 50-miljonsorder. Hade översten fått åtminstone en konjak till kaffet så hade vi förmodligen fått ordern.

Hälsar

/Ingi

PS.

Det sorgliga är att när man satt med denna VD och han gjorde sina dundertabbar, ja inte enbart denna gång, så fanns det några enstaka personer (bla en i ledningsgruppen), som alltid helt höll med om VDs uttalanden.

Det absolut sorgligaste var ändock att när vi satt i ett möte på ett företag i ett annat sydligt land och vår VD fick tokryck och började påstå en massa felaktigheter, så var det ingen förutom jag som sa emot. När jag efteråt frågade de övriga om jag hade fel, så sa de ”Nä, du har rätt, men det tjänar inget till att säga emot Göran”. Ja vårt företag fick en fiende i det landet också, och jag fick en fiende i VDn.

/DS

Kommentera

