Att handla.

Ansvaret för införskaffandet av föda i hushållet hamnar på undertecknad. Nu är ju det inte något större nöje om man inte får utföra denna sysselsättning i någon av Stockholms saluhallar eller ännu hellre KaDeWe i Berlin.

Men hursomhelst så råkade undertecknad ut för en riktig trevlig mathandling förra helgen.

Jag gick omkring i frukt och grönsaks-området, då en mycket ung liten kvinna, ca 4-5 år, kommer släpande på en kundkorg som förmodligen vägde lika mycket som henne. Hon såg lite frustrerad ut.

–  ”Champinjoner, champinjoner”, säger den unga damen till sig själv.

–  ”Svampinjorerna finns där borta”, säger undertecknad och pekar mot svampskåpet.

Samtidigt som jag tar fram morötter åt mig själv så börjar flickebarnet mumla för sig själv:

– ”Morötter”

Så jag informerar den unga damen att morötterna finns där jag står.

Sen skulle den unga kvinnan hitta palsternacka, och hon uttryckte en viss förtvivlad fråga om vad det var. Innan jag han svara henne så kom hennes far fram och förklarar att det ser ut som en morot, fast vit.

Eftersom palsternacka även var på min inköpslista så bad jag den unga damen att även ta fram en palsternacka åt mig. Vilket hon gärna gjorde.

Så jag tackade den unga damen, och sa att vilken tur det var att vi två hade kunnat hjälpa varandra med matinköpen.

När jag vände mig för att gå så mötte jag pappans blick och han mimade ordet ”Tack”. Då insåg jag att det var flickebarnet som hade krävt att få handla själv och pappa sprang där i bakgrunden och försökte hålla koll på ungen.

Jupp, en så kaxig tjej och en så förstående pappa, det är grejsaker det tycker,

/Ingi Björnsson

Kommentera

