1553-bus vs. 15:53 bussen

Detta hände på den tiden då undertecknad fortfarande var ung och djupt inblandad i teknik:

En lördag eftermiddag sitter undertecknad och pissenissan och fikar.

– ”Vad funderar du på?”, frågar pissenissan.

– ”Jo, jag funderar på 1553-bussen”, svarar jag.

– ”Men ska du med 15:53 bussen så får du ju röra på dig”, hävdar pissenissan.

– ”Nja, det är inte en sån buss, utan en flygbuss.”

– ”Ja men då är det väl ändå viktigare att du hinner iväg. Och varför har du inte berättat att du ska resa bort?”, undrade pissenissan.

Det tog en stund för undertecknad att förklara att MIL-STD-1553 faktiskt är en (korkad) standard för datakommunikation inom militära flygplan och jag inte alls var på väg någonstans, utan enbart försökte komma på hur vi skulle få kunden nöjd med vår implementering av ovan nämnda buss.

Hälsar Bussåkaren.

PS.

Eftersom detta skedde på den tiden när jag fortfarande var ung och viril, så borde jag nog föreslagit att 1553-bussen kunde ersättas med 15:53-pussen.

/Hälsar Pussaren.

Kommentera

