Rävbiten

Nu när jag ändå skriver om rävar så ska jag skriva det sista räv-inlägget på ett bra tag och det handlar om när jag blev biten i vaden av en liten räv.

Denna händelse begav sig på den tiden då undertecknad allt som oftast jobbade sena kvällar och cyklade hem från jobbet, samt innan kommunjägaren i Tyresö sköt av alla våra rävar.

Just denna kväll kom jag cyklande vid ca 22:30 tiden en vardagskväll och ser en liten räv sittande på en kulle. Undertecknad stannar med cykeln och bara tittar på räven som sitter ungefär 50 meter ifrån mig.

– ”Hej på dig räven”, säger undertecknad.

Räven säger ju så klart inget tillbaka men kommer småspringande fram till mig och min cykel. När räven väl kommer fram så nafsar den lite i cykelns framhjul, springer sedan till cykelns bakhjul för att nafsa lite grann även i detta hjul. Därefter springer räven till mitt vänstra ben och drar lite grann i mitt byxben, för att slutligen springa till mitt högra ben och dra lite i det byxbenet också, innan räven sätter sig på rumpan och förväntar sig att jag ska ge hen lite smaskens.

Nu hade jag ju inget smaskens med mig, så jag fick tyvärr ursäkta mig och tacka för det trevliga sällskapet. Nåja räven sprang iväg lite besviken över att den inte fick något smaskens.

150 meter bort så har räven satt sig på en annan kulle. Undertecknad stannar med cykeln igen och säger:

– ”Jaha du kom inte längre?”.

Räven kommer fram igen. Struntar i cykeldäcken denna gång utan börjar att rycka i mina byxben igen. Denna gång börjar den dock med högra benet, men när den ska rycka i vänstra byxbenet så biter hen lite för långt in så att den råkade nafsa mig i vaden.

– ”Aj” ropar undertecknad. Varvid räven blir rädd och springer iväg.

Då undertecknad är lite fjollig av sig och var lite rädd för stelkramp så ringer undertecknad sjukvårdsupplysningen för råd, varvid följande konversation följer:

– ”Sjukvårdsupplysningen 11717, vad kan jag stå till tjänst med?”
– ”Jo, jag har blivit biten av en räv.”
– ”Va har du en räv hemma?”

Varvid jag fick berätta hela den ovanstående historien om mitt rävmöte. Nåja efter att hon förvissat sig om att jag inte har en räv hemma samt att det var ett väldigt lite sår, så rekommenderade hon mig att kontakta min lokala vårdcentral nästa morgon.

Vilket jag gör och då följande diskussion genast uppstår:

– ”Vårdcentralen i Bullerbyn, vad kan jag stå till tjänst med?”
– ”Jo, jag har blivit biten av en räv.”
– ”Va har du en räv hemma?”

Varvid jag fick berätta hela den ovanstående historien om mitt rävmöte igen. Nåja jag får ett besök hos en läkare samma morgon varvid följande diskussion följer.

– ”Hej mitt namn är doktor N.N., vad kan jag stå till tjänst med?”
– ”Jo, jag har blivit biten av en räv.”
– ”Va har du en räv hemma?”

NEJ JAG HAR INGEN RÄV HEMMA!

Det var ju i och för sig inte riktigt sant. För på den här tiden hade vi en liten rävfröken (Fröken Räv) som bodde på vår tomt, men hon var så skygg att man verkligen fick smyga när man försökte titta på henne inifrån huset. Och så hade vi en ung rävslyngel (Mickel Räv) som försökte stöta på vår rävfröken, men då smet hon alltid iväg  Hon var tydligen inte alls intresserad. Vi hade också några andra rävar i området, bla en stor gråfärgad räv som vi kallade ”Farbror Grå” och en fjärde som vi helt enkelt kallade för den ”okände räven”.

Så sammanlagt hade vi åtminstone 5 stycken fina friska rävar i vårt område, (inklusive Lill-räven som bet mig i vaden).  Detta innan Tyresö kommun beslöt sig för att skjuta av dessa underbara djur, som dessutom är nyttodjur.

Ännu tio år efter denna händelse har rävstammen inte återhämtat sig i vårt område, även om jag sett någon enstaka räv vid något enstaka tillfälle. Men råttorna, rådjuren, hararna och mössen sprider ut sig.

Tänk om tänk rätt.

Hälsar Ingi

 

Kommentera

