Jólasveinar, einn og àtta eller Isländska jultomtar

På Island så har vi tretton jultomtar, deras två föräldrar samt en julkatt.

Jultomtarna är ganska hemska, men tomtemor är hemskare. Men allra hemskast är Julkatten.

Julkatten äter upp både barn och vuxna om de inte har något nytt på sig på julafton. Så både min ömma moder och jag har alltid sett till att vi själva och våra familjemedlemmar har något nytt att sätta på sig på julafton. Lättast brukar vara ett par strumpor, strumpbyxor, kalsonger eller trosor.

Den äldre av småpissenissorna försökte en gång med: ”Men jag har ju nytt smink på mig”. Detta ledde ju till att julkatten strök kring vårat hus. Men tack och lov strax innan midnatt så lyckades jag trä på henne ett par av mina nyinköpta strumpor och julkatten gav upp och lämnade vårt område.

Julkatten angriper ju tack och lov inga andra än islänningar och deras avkommor och anhöriga.

Ni som vill läsa mer om de Isländska jultomtarna kan gärna klicka på den här länken som ger än väldigt snabb, snygg och enkel beskrivning om de Isländska tomtarna som börjar dyka upp i dag den tolfte December. Ja egentligen så börjar traditionellt julförberedelserna på Island inte förrän idag. Inte som i Sverige där vi börjar redan första advent som kan vara så tidig som i slutet på November.

Det som jag personligen undrar över är varför titeln på jullåten är ”Jólasveinar, einn og àtta”, när det egentligen är tretton jultomtar. Fattas ju fyra. får ringa och maila min syster och fråga och eventuellt min morbror.

Hälsar invånarna i Träsket, med en viss bävan. Vi måste kontrollera strump och kalsongförrådet samt kattfällorna.

PS.

I morgon är det Lucia. Undrar om jag får gå som Lucia i något Lucia-tåg? Jag kanske ska ringa Ylva föreningen på LiTH och fråga?

/DS

 

Kommentera

