Vika rum och tid

Många utav mina läsare, dvs alla två, har undrat om det här med att vika rum och tid och därför ska jag berätta lite om de detta, trots att jag inte alls förstår det.

(Egentligen är det inga läsare som undrat, men om jag inte påstår det så har jag ju inget att skriva om och då får åtminstone jag tråkigt, även om mina imaginära läsare helst skulle vilja slippa denna rappakalja).

Nåja hursomhelst: Den som lärde sig konsten att vika tid och rum var Deucalion (ett taget namn ifrån Grekiska mytologin), och som var doktor Frankensteins första skapade varelse, också kallad ”Frankensteins Monster”.

Undertecknad har aldrig mött Deucalion och den enda i Träsket som gjort det är Jocko.

Deucalion fick sin insyn i universums fundamentala sammanhang i och med att han träffades av en blixt, förmodligen när doktor Frankenstein skulle få liv i honom, men jag har aldrig riktigt förstått när det skedde.

Men saken är: Att tydligen när man förstår universums fundamentala sammanhang, så kan man tydligen förflytta sig i både tid och rum, enbart genom att vika ihop tids- och rums-väven. Ja jag begriper då ingenting av det där, men det ska enligt hörsägen hänga ihop med strängteori och multipla universum. Men vad fasiken vet jag.

Deucalion har egentligen aldrig lärt ut denna kunskap till andra förutom till just en enda person, nämligen Arnie, som jag inte heller har träffat. Arnie är förmodligen den enda mänskliga person som lyckats lära sig konsten. Annars är det enbart mytiska varelser som lyckats lära sig detta med mer eller mindre lyckat resultat.

Den i Träsket som är bäst på rum och tidsvikning är ju såklart Jocko. Det var ju han som lärde sig det utav Deucalion under deras uppdrag av att oskadliggöra Dr Frankenstein. Det var ju aldrig Deucalions syfte att lära Jocko just denna konst, men Jocko är snabblärd och inhämtar kunskaper när man minst anar.

När Jocko viker ihop rymd och tids-väven så hamnar de som han önskar, dit han önskar att de ska hamna. Man sparar en helskotta massa pengar på taxi, tåg och flygbiljetter genom detta sätt, men framför allt tid. Varför ska man sitta 10-15 timmar på ett flyg, då man kan vika sig på under en sekund?

Nåja allt så väl. Problemet är dock att ett antal av de andra mytiska varelserna har börjat snappa upp lite av vikningskunskaperna.  Men inte med samma höga kunskap och precision som vår Jocko har. Det är därför som alla Träskinnevånarna, inklusive kreatur och boskap, ibland hamnar mitt i Tokyo enbart för att Scratch ville ha lite Sushi och Kontorstrollet ville ha lite Tofu med alger på, samt att vi hamnade mitt i morgonrusningen på Times Square på Manhattan bara för att Träsktrollet var sugen på en hamburgare.

Det absolut värsta är att en av kycklingarna har börjat få lite kunskaper inom rum och tidsvikning. Tack och lov så är hennes kunskaper ännu inte så stora, så i princip är det enda problemet att vi måste plocka ner henne från ett tak, ett träd eller ta fram henne under sängen i vårt sovrum då och då. Men vi bävar inför tanken att hon helt plötsligt lär sig att vika hela Träsket till Mars i Februari eller Merkurius i Juli.

Hälsar pissenisse och pissenissan.

Kommentera

