Vänsterhänt virkning i Träsket

Både pissenisse, kontorstrollet och jag är ju vänsterhänta och har därmed aldrig lyckats lära oss den utmärkta konsten av virkning och stickning, ity våra syslöjdslärarinnor aldrig kunde visa oss hur man vände.

Det lustiga, eller snarare sorgliga, var att samtliga syslöjdslärarinnor sa: ”Det är ju ingen konst. Det är bara att göra tvärtom!”. Dock när de skulle demonstrera detta ”tvärtom-moment” så fallerade de alla.

Med gråten i halsen så gick undertecknad till sin ömma moder, då han visste att hon var en mästare på både virkning, stickning, styckning och sås-tillverkning.

”Va, vad är detta för trams?”, utropade min ömma moder. ”Hur svårt kan det här vara?” undrade min ömma moder och började med försöket att undervisa undertecknad hur man vänder en stickning eller en virkning.

Problemet var att min ömma moder, trots sin expertis i virkning, stickning, styckning och sås-tillverkning, inte lyckades med att klura ut konststycket med att vända med stickan eller virknålen i ”fel”-hand. Detta trots att hon både själv stod framför en spegel för att försöka lista ut hur man gjorde när man var ”fel-hänt” och att hon även satte mig framför spegeln för att försöka lista ut hur man borde göra när man borde veta hur man gjorde.

Så vid 52-års ålder så har undertecknad ännu inte lyckats vända en stickning eller en virkning. Det har inte pissenisse eller kontorstrollet heller lyckats göra. Däremot så är åtminstone undertecknad en jäkel på styckning och en enorm guru på sås-tillverkning. Dessutom är jag en jäkel på att hacka lök och förmodligen världsmästare i lasagne-tillverkning. Jag struntar väl i stickningen och virkningen då jag vet att jag kan göra en bättre sås och lasagne än både Werner och Werner.

Hälsar Ingi och pissenisse.

PS

Jocko hälsar och säger att han också är vänsterhänt och att han har då inget problem med vändningarna när han stickar. Mitt problem är att följa hans instruktioner, ity han använder bägge händerna, bägge fötterna, munnen samt sin förmåga att kunna vika ihop rum och tid. Ja det blir oftast ett snyggt resultat. Men det är få av oss som kan använda fötterna vid stickning, än mindre vika ihop rum och tid.

Dessutom är Jocko en jäkel på undervisning. Frågan är egentligen vad Jocko inte är bra på? Ja möjligtvis kemi och matlagning. Det brukar explodera rätt bra när han experimenterar inom dessa områden. Till yttermera visso så gillar ju inte kossorna honom. Kalvarna däremot älskar honom. Delvis för att han är full av lek och bus, men mest för att han kan förklara algebra och tysk grammatik även för en kalv.

/DS

 

Kommentera

