Isbjörn, Kanelbjörn och småpissenissorna

Nu när bägge av småpissenissorna har dumpat av sina ägodelar i mitt och pissnessans hem, så att vårt hem ser ut som en blandning mellan ett skrotupplag och en lumpbod, så fick jag ändå en kär återträff. Nämligen Isbjörn! En vit nalle som den äldre pissenissan fick av sin farmor redan under den första veckan i sitt nya liv.

Denna björn har följt med på samtliga av våra gemensamma resor och har utsatts för en hel del strapatser, men tyvärr tror jag att Isbjörn inte får åka på så många resor numera.

Den yngre småpissenissan fick en kanel-färgad nalle, som för övrigt var identisk med Isbjörn. Undertecknad döpte den ju genast till ”Kanelbjörn”, men efter att småpissenissorna blev lite äldre så ifrågasatte de namngivningen.

”Det finns ju inget som heter Kanelbjörn”, sade småpissenissorna.

”Joho, sa jag. Kanelbjörn heter ju faktiskt Kanelbjörn”, och så googlade jag upp kanelbjörn på det däringa konstiga dauta-nätet och fann att det faktiskt finns en underart av svartbjörn som kallas för kanelbjörn nämligen Ursus americanus cinnamomum.

Så inte nog med att jag kan ljuga och hitta på. Ibland så har lögnerna och hittapåendet en viss verklighetsgrund.

Hälsar Storlögnaren.

Kommentera

