Jag och flyg.

Undertecknad har ju varit väldigt involverad i flygindustrin, tack och lov utan några större incidenter med hänsyn till hur mitt första flygexperiment begav sig.

Mitt första flygexperiment var när jag var hemma hos min mormors syster Disa, som också råkar vara Björks farmor (ja den Björk), och jag upptäckte att de hade fläkt på toaletten som man kunde slå på via en strömbrytare.

Självklart slog jag på fläkten och hoppades att byggnaden, som var en flerlägenhetsbyggnad, skulle lyfta. Så jag sprang ut på balkongen och tittade, men inte fan lyfte huset. Så jag sprang in på toaletten och kollade om fläkten fortfarande var på, men jo det var den.

Efter ett visst grunnande insåg undertecknad att förmodligen så hade de flesta, om inte alla lägenheter i huset likadana fläktar i badrummen, varvid jag sprang runt i hela byggnaden och bad om att få låna badrummet. Hur många Islänningar på 1960-talet nekar en liten 4-åring att låna deras badrum? Nåja jag sprang ju bara in i deras badrum och slog på badrumsfläkten och spolade lite pliktskyldigt i toaletten så att min ”scam” inte skulle upptäckas. Med jämna mellanrum så sprang jag in i Disas lägenhet för att springa ut på balkongen för att kontrollera om huset började lyfta. Naturligtvis lyfte ju inte huset, så jag fick springa runt och ringa på hos fler lägenhetsinvånare för att ”låna toaletten”, för att kunna slå på även deras toalettfläktar.

Några av lägenhetsinnevånarna ville däremot inte släppa in mig, varvid jag med min mest övertygande fyra-årings stämma försökte övertala dem att gå in i badrummet och slå på fläkten. Undrar vad de tänkte då?

Till slut så undrade min ömma moder varför jag höll på och sprang mellan ytterdörren, toaletten och balkongen och jag blev tvungen att bekänna min ondskefulla plan om att få hela lägenhetsbyggnaden att lösgöra sig från marken och flyga ut över vidderna.

Hälsar den misslyckade flygingenjören som gärna hade tillhört bröderna Wright men snarare tillhör de kinesiska bröderna Wrong Gong.

PS,

Finns det inte en Disney film som handlar om en gammal gubbe som flög iväg med sitt hus?

Jag kanske borde begära royalties eftersom jag kom på det först?

/DS

 

 

 

Kommentera

