Eufemism vs. Allegori/Metafor

Ett antal av mina läsare påstår att det jag använde mig av, när jag använde begreppet långkalsonger som en omskrivning för slöja, inte alls var en eufemism utan snarare en allegori eller kanske tom en metafor. Och undertecknad är nog böjd att hålla med om detta.

Undertecknad skäms för sin okunskap samtidigt som Träsktrollet, kontorstrollet och Öfversten skrattar skadeglatt långkalsongerna av sig åt min lapsus.

Nåja, det enda jag kan hoppas på är att vi får en rejäl köldknäpp, så att de tre skadeglada muntergökarna får uppleva hur kul det är att cykla i 30 minusgrader utan långkalsonger, som de ju har skrattat av sig.

Hälsar Ingi

Kommentera

