Undertecknad och Word

Nu är ju undertecknad inte något större fantast av programmet ”MS Word”. Men om man nu ändå tvingas använda det varför kan man inte följa åtminstone 4 enkla regler:

  1. Använd rättstavningsfunktionen. Den har inte alltid rätt men oftast. Detta är speciellt viktigt om dokumentet ska ut till kund!
  2. Om du vill ha en ny sida: ANVÄND SIDBRYTNING! Genom att upprepade gånger använda ”Ny rad” eller ”Ny paragraf”, så försvårar ni jobbet så in i helvete åt nästa redigerare av dokumentet. I och med att ni använder av av ”Ny rad” eller ”Ny paragraf”, så direkt man lägger till en rad eller tar bort en rad så måste man kompensera antalet tomma rader. ANVÄND SIDBRYTNING!
  3. Om ni skriver ett dokument som ska ut till kund; Snälla se till att indenteringen är korrekt eller åtminstone rimlig. Det är inte vackert när helt plötsligt tex nivå 2 rubrikerna är indenterade 1 tum längre än resten av rubrikerna och brödtexten.

    Det lustiga är att jag granskat typ ett hundratals dokument som 3 till 4 personer granskat innan mig och ingen har reagerat på det (förutom VD och kunderna såklart).

  4. När ni granskar någons dokument elektroniskt, så snälla, gör det genom att använda funktionen ”Track changes” och funktionen ”Add Comment”, istället för att med en JÄTTEFONT och i RÖD TEXT lägga in dina kommentarer i den löpande texten. Redigerar ni min text med ”Track changes”, så är det hur enkelt som helst för mig att acceptera eller förkasta er redigering.  ”Add comment” bör enbart användas när man ställer en fråga till författaren, typ ”Stämmer verkligen detta”. Om man tror att man vet, så redigera texten MEN med ”Track changes” på.

    Och snälla, snälla rara, om ni nu har fått en elektronisk redigerbar kopia, så skriv för i helvete INTE ut den på papper för att ge era kommentarer i handskriven oläsbar text på denna utskrivna papperskopia! Inte enbart är detta ett onödigt slösande av naturresurser utan ett extrem irriterande extra arbete för författaren av dokumentet. Snälla redigera i dokumentet men med ”Track changes” på!

  5. Jupp, fyra regler skulle det vara, men den här regeln gäller inte Word utan tekniska dokument generellt.

    Om ni nu har en lista av förkortningar och beteckningar, vilket jag anser är bra, så se då för böfvelen till att den listan är i bokstavsordning!

    Vet ni hur frustrerande det är att försöka leta efter en förkortning / definition när det är en lista på hundra förkortningar och de kommer huller som bludder?

    Ja det kan fungera om du läser dokumentet på en dator med tillräckligt stor skärm för att kunna söka på förkortningen / definitionen i ett annat fönster på skärmen. Men vad fasiken gör man när man ska läsa en papperskopia ute i ödemarken? Jodu medans man försöker hitta definitionen och är ouppmärksam, så kommer både en björn, varg, järv, sork, guldhamster och fästing och biter en i knävecket. Och det ska jag tala om för er att guldhamsterbett och fästingbett inte är så roliga. Älgbett lär också göra ont, har jag hört.

 

Utanför ämnet, så har jag aldrig förstått varför romanförfattare inte kan inkludera ett persongalleri i början eller slutet på boken, så att man lätt kan slå upp vem som är vem.

Har man minne som en guldfisk och namn-dyslexi, så går ju hälften av lästiden åt att bläddra fram och tillbaka för att ta reda på vem Lasse, Lisa, Nisse, Patrik, Anna, Fredrik, Gustav och Julia är.

Hälsar,

Endast Ingi, då de andra i träsket tyckte att detta var en tråkig och gnällig text.

Tjillivipp

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s