Enkäter

Ibland så svarar undertecknad och pissenisse på enkäter. Träsktrollet brukar dock inte ställa upp på det. Nä då måste han ut och rykta åsnan eller kyssa en prinsessa.

Anledningen till att undertecknad svarar på enkäter är att jag hoppas på att kunna påverka opinionsbildningen. Anledningen till att pissenisse svarar på enkäter är att han insett att man kan ge bort de intjänade poängen till välgörande ändamål såsom Röda Korset, Rädda Barnen etc.

Dock blir både jag och pissenisse förbannade när enkäterna är formulerade så att man inte KAN svara.

Dagens enkät krävde upprepat två alternativ till följande två frågor:

  1. Varför ändrade jag mitt abonnemang?
  2. Varför valde jag mitt nuvarande abonnemang?

På fråga nummer 1 så kunde jag med viss möda få ihop två alternativ, nämligen ”Annat, jag bytte jobb”, samt ”Vänner, bekanta och kollegor”.

På fråga nummer två så var alternativen inte så generösa. Alternativen var sociala medier, TV-reklam, tidningsreklam etc. Inte ens ”Vänner, bekanta och kollegor” fanns som alternativ. Mitt enda svar som jag kunde fylla i var ”Annat, företaget kör med detta bolag och endast detta bolag”. Men det dög inte som svar för jag var ju tvungen att fylla i MINST två alternativ, dvs reklam.

Hur tänkte de där? Det kan ju faktiskt vara så att man bara har ETT val för att välja mobilabonnemang, ta jobbet med det abonnemang som erbjuds, eller fortsätta vara arbetslös. Avstå abonnemang är inte ett alternativ i den bransch jag jobbar i. Man förväntas vara kontaktbar och vi har inte tillgång till fasta telefoner.

Träsktrollet är dock helt nöjd med att vara utan telefonabonnemang och pissenisse kör helst via gamla hederliga telefonkiosker. Han brukar säga att upphovsrättsmaffian har då svårare att spåra honom.

Kommentera

