Reflektion no 1 Jantelagen

Jag har förvisso sagt att detta mest ska vara en trams-blogg, men jag tänker likt förbannat starta med en reflektion. Nämligen om skadeglädje och Jante-lags tänkande. Denna reflektion handlar om ett visst miljöpartiskt språkrör, Åsa Romson.

Miljöpartiet är inte ett parti som jag stödjer. Jag är förvisso djupt engagerad i miljöfrågor men håller inte med om miljöpartiets program.

Åsa Romson är inte den person jag personligen skulle ha valt att rösta fram som vice statsminister och hon har förvisso gjort en del olämpliga och ibland felaktiga uttalanden. Men vem fan har inte gjort det under sin karriär eller livstid. Jag har definitivt gjort det. Största skillnaden är att det inte funnits några TV-kameror där.

Det som stör mig är den skadeglädje som hennes fall framkallade bland mina kollegor, vänner och bekanta. Det som stör mig allra mest är att jag inte sa emot!

Visst, jag håller inte med Åsa Romson om allting, men hon verkar ändå vara en intelligent ung kvinna som vill väl och vill genomföra förändringar som hon tror på.

Jag tror snarare att vi behöver fler som henne och att vi riskerar att inte få tillgång till fler av hennes typ pga vårt agerande.

Jag som vit medelålders högavlönad man skäms.

/Ingi Björnsson

Kommentera

